V súčasnosti upravuje postavenie ŠFRB zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov, na základe ktorého ŠFRB financuje priority štátnej bytovej politiky schválené vládou Slovenskej republiky pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu.
Výstavba nájomných bytov má nielenže demografický, ale rovnako tak aj ekonomický rozmer. V súčasnosti však výstavba nájomných bytov naráža na rôzne úskalia. Hlavnými problémami je nedostatok pozemkov vhodných pre výstavbu nájomných bytov, chápanie nájomného bytu ako menej hodnotnej komodity v porovnaní s bytom v súkromnom vlastníctve, v niektorých oblastiach vysoká ponuka komerčného bývania spätá s vysokou dostupnosťou komerčných úverov a v neposlednom rade, verejné obstarávanie.
Akú pomoc môžu očakávať investori od ŠFRB v budúcnosti?
„Štátny fond prichádza s novým dynamickým návrhom koncepcie, ktorá by mala výrazne zvýšiť informovanosť súkromného a verejného sektora o možnostiach financovania nájomných bytov a vytvoriť vysokokvalifikované odborné poradenstvo zo strany ŠFRB“, Ing. Juraj Kvetko, PhD., generálny riaditeľ ŠFRB.
Kto sa môže uchádzať o finančnú podporu pri obstarávaní nájomného bytu?
Najvýznamnejšími žiadateľmi o podporu na výstavbu nájomných bytov sú obce a mestá. Rovnako sa môžu uchádzať o podporu aj samosprávne kraje. Počas posledného obdobia eviduje ŠFRB zvýšený záujem o nájomné byty v podnikateľskom sektore, ktorý vychádza aj z prijatých zmien v legislatíve, ktorá priniesla zatraktívnenie tohto produktu v súkromnej sfére, a teda v podnikateľskom prostredí.
Novinky pri podpore financovania výstavby nájomných bytov prostredníctvom ŠFRB
Novinkou je možnosť zabezpečenia čiastkovým zakladaním rozostavanej stavby, čím sa vytvára príležitosť pre nových žiadateľov o úver, ktorí nemajú možnosť predložiť dostatočné zabezpečenie v požadovanej výške a môžu ručiť zhotovovanou financovanou nehnuteľnosťou a pozemkom.
Čo všetko musí žiadateľ o podporu ŠFRB na výstavbu nájomného bytu pri výstavbe tohto typu bývania zachovať?
K základným parametrom patria požiadavky na nové stavby týkajúce sa zatriedenia stavby do energetickej triedy, čo sa týka aj vlastností samotných konštrukcií. Podlahová plocha bytu v bytovom dome môže byť najviac 80 m2, ak je však žiadateľ obec, maximálna priemerná podlahová plocha bytu musí byť do 60 m2. Ďalšou podmienkou je, že musia byť zhotovené v určitom štandarde. Pri bežnom štandarde, byt musí byť vybavený kuchynskou linkou, hygienickým zariadením, vykurovaním atď. Ak je žiadateľom právnická osoba, lokalita nájomného bytu musí byť v katastri mesta, alebo v katastri obce priamo susediacej s mestom.
Novela zákona o ŠFRB
Medzirezortné pripomienkové konanie k novele zákona č. 150/2013 Z. z. o ŠFRB bolo skončené. Dňa 17.9.2020 bol návrh novely zákona o ŠFRB prerokovaný v Legislatívnej rade vlády SR. Predmetný materiál bude následne prerokovaný v najbližšom období na rokovaní vlády SR. Schválením v parlamente a podpísaním návrhu zákona prezidentkou SR by mal byť zákon o ŠFRB vyhlásený v Zbierke zákonov SR s účinnosťou od 01.01.2021.
Novela zákona č. 150/2013 Z. z. o ŠFRB by sa mala dotknúť napríklad aj týchto zmien:
- navrhuje sa zvýšenie limitu úveru poskytnutého ŠFRB na nájomné bývanie
- navrhuje sa zvýšenie limitu poskytnutia podpory v kategórii domovov sociálnych služieb, čo je špecifická forma bývania pre staršiu kategóriu spoluobčanov; rovnako tak aj pre hendikepovaných občanov a ľudí odkázaných na pomoc iných
- zníženie administratívnej náročnosti pri podávaní a schvaľovaní žiadostí
Kde záujemcovia robia pri žiadostiach o finančnú podporu ŠFRB najčastejšie chyby?
- Dodržanie maximálnej podlahovej plochy bytu (PP bytu) – do plochy bytov sa v bytovom dome zarátavajú aj balkóny, loggie a terasy (podlahová plocha jednotlivého bytu nesmie presiahnuť 80 m2), do podlahovej plochy bytu v rodinnom dome sa nezaratáva.
- Pre obce a mestá je dodržanie max. limitu oprávnených nákladov stavby na m2 PP bytu (výška oprávnených nákladov sa určuje podľa energetickej triedy daného bytu).
- V kúpnej zmluve a zmluve o budúcej kúpnej zmluve je častokrát nejednoznačne stanovená kúpna cena, zahrnuté neoprávnené náklady.
- Neoverená projektová dokumentácia stavebným úradom.
- Nedostatočne spracovaná projektová dokumentácia, nesprávne vypočítané výmery jednotlivých bytov a pod.
V prípade obstarania nájomných bytov kúpou:
- Predmetom kúpy sú byty, ktoré vznikli prestavbou bytovej budovy (úver bolo možné poskytnúť len na prestavbu nebytovej budovy na byty).
- Nepreukázanie schopnosti splácania úveru – najmä pri žiadateľovi, ktorým je právnická osoba (podnikateľský subjekt).
- Ťarchy na liste vlastníctva kupovanej alebo zakladanej nehnuteľnosti.
- Nevysporiadaný pozemok pod prístupovou komunikáciou k objektu.
- Nedostatočná hodnota zabezpečenia vyplývajúca zo znaleckého posudku.
- Nedoložené alebo neúplné doklady, nesúlad v dokumentoch a pod.