• Zmena zmluvných podmienok

    MIMORIADNA SPLÁTKA ÚVERU, ZNÍŽENIE/ZVÝŠENIE MESAČNEJ SPLÁTKY ÚVERU

    • Dlžník môže realizovať mimoriadne splátky úveru maximálne 2x ročne. Minimálna výška mimoriadnej splátky úveru je 1.500,-Eur pre fyzické osoby a 15.000,-Eur pre právnické osoby, SVB, obce a mestá
    • V písomnej žiadosti o mimoriadnu splátku úveru dlžník uvedie výšku mimoriadnej splátky a zároveň požiada o skrátenie termínu splatnosti úveru alebo úpravu výšky mesačnej splátky. V prípade právnických osôb, SVB, správcu bytového domu, obce a mestá je prílohou žiadosti aj zápisnica zo schôdze vlastníkov bytov a nebytových priestorov bytového domu/zápisnica zo schôdze zastupiteľstva obce/mesta, ktorej súčasťou je odsúhlasenie mimoriadnej splátky úveru.
    • V písomnej žiadosti o zníženie alebo zvýšenie mesačnej splátky dlžník uvedie výšku mesačnej splátky. Platí zásada, že pri znižovaní mesačnej splátky musí byť zachovaná lehota splatnosti úveru ako aj vek dlžníka – úver musí byť splatený do 65 rokov veku dlžníka. V prípade ak dlžník požiada o zvýšenie mesačnej splátky úveru, nie je možné po jej realizácii znovu požiadať o zníženie mesačnej splátky úveru.
    • Schválenie mimoriadnej splátky/zníženie alebo zvýšenie mesačnej splátky úveru je možné len u dlžníkov, ktorí riadne splácajú úver a nemajú žiadnu omeškanú splátku.

    ODKLAD SPLÁTOK ÚVERU

    • Odklad splátok úveru sa povoľuje na dobu 6 mesiacov s možnosťou opätovne predĺžiť odklad splácania úveru o ďalších 6 mesiacov, maximálne však na dobu jedného roku. Odklad splácania úveru sa povoľuje v plnej výške anuitnej splátky, s podmienkou, že úročenie zostatku úveru sa nepozastavuje.
    • Odklad splácania úveru je možný max. 3x po 6 mesiacov počas celej doby splácania úveru.
    • V písomnej žiadosti o odklad splátok úveru musí byť uvedený dôvod, prečo dlžník žiada o odklad splátok úveru.

    Platí zásada, že v čase schvaľovania žiadosti o odklad splátok úveru nesmie byť dlžník/dlžníci v omeškaní so splácaním úveru

    Prílohy k žiadosti v prípade fyzickej osoby:

    • ak je dlžník v hmotnej núdzi – je potrebné doložiť originál Potvrdenia o poberaní dávok v hmotnej núdzi
    • ak je dlžník evidovaný na úrade práce ako nezamestnaný – je potrebné doložiť originál Potvrdenia o registrácii na ÚPSVaR SR.
    • ak je dlžník dlhodobo práceneschopný – je potrebné doložiť originál Potvrdenia o práceneschopnosti vystavené ošetrujúcom lekárom
    • ak u dlžníka nastane výrazný pokles príjmu – je potrebné doložiť originál Potvrdenia o príjme, resp. krátenie úväzku vystavené zamestnávateľom
    • ak je dlžník poberateľom iba materského alebo rodičovského príspevku – je potrebné doložiť originál Potvrdenia zo Sociálnej poisťovne

    Prílohy k žiadosti v prípade obcí a miest:

    • výpis o výške mesačne poukazovaných podielových daní z Daňového úradu v zmysle platného zákona o rozpočtovom určení výnosu dane z príjmov územnej samosprávy
    • zaslanie ročného rozpočtu za príslušný kalendárny rok
    • rozhodnutie obecného alebo mestského zastupiteľstva o spôsobe riešenia dopadu krátenia príjmovej položky rozpočtu obce, mesta na výdavkovú časť s tým, že po sumarizácií prípadných rezerv v rozpočte obce, mesta sa uplatní požiadavka odkladu splácania úveru

    Prílohy k žiadosti v prípade SVB a SBD

    • Zápisnica zo zhromaždenia vlastníkov bytov, na ktorom bol odsúhlasený odklad splátok úveru
    • Originál Potvrdenia z banky o aktuálnom zostatku na účte FPUO
    • Originál dokladu o mesačnej tvorbe FPUO

    ZMENA V OSOBE DLŽNÍKA/SPOLUDLŽNÍKA

    Zmena v osobe Dlžníka sa realizuje z nasledovných dôvodov:

    • rozvod manželstva a rozdelenie Bezpodielového spoluvlastníctva manželov.
    • z dôvodu úmrtia Dlžníka/Spoludlžníka
    • pristúpenie nového Dlžníka/Spoludlžníka k úverovému vzťahu.
    • z dôvodu zániku Dlžníka (ak je Dlžníkom právnická osoba) splynutím, rozdelením, zlúčením.
    • uzavretie Dohody o pristúpení záväzku treťou osobou s vedomím alebo bez vedomia Dlžníka.

    K posúdeniu zmeny v osobe Dlžníka v prípade rozvodu manželstva je potrebné zo strany Dlžníka, ktorý bude preberať splácanie úveru predložiť spolu so žiadosťou:

    • Originál alebo overenú kópiu  Právoplatného  rozsudku o rozvode,
    • Originál alebo overenú kópiu dohody o Bezpodielovom vysporiadaní majetku po rozvode manželstva,
    • Originál alebo overenú kópiu rozsudku o výške výživného pre maloleté/plnoleté dieťa ak nie je súčasťou rozsudku o rozvode

    K preukázaniu schopnosti platenia splátok úveru predložiť:

    • potvrdenie zamestnávateľa o priemernom mesačnom zárobku za kalendárny štvrťrok predchádzajúci dátumu podania žiadosti a potvrdenie o trvaní pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu,
    • daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za predchádzajúci rok a doklad o úhrade,

    V prípade ďalších pohľadávok vzniknutých zo zmluvného alebo iného vzťahu – kópie úverových zmlúv, pôžičiek s jednoznačným uvedením výšky splátky úveru

    K posúdeniu zmeny v osobe dlžníka v prípade úmrtia jedného z dlžníkov je zostávajúci dlžník povinný predložiť:

    • Úmrtný list
    • Právoplatné Rozhodnutie o dedičskom konaní

    Ak bol dlžník v úverovom vzťahu spolu s manželom/manželkou, príp. ďalším dlžníkom je povinný pozostalý dlžník pokračovať v splácaní úveru. Pozostalý dlžník však môže požiadať aj o odklad splátok úveru.

    K posúdeniu zmeny v osobe dlžníka z dôvodu pristúpenia nového dlžníka k úverovému vzťahu je dlžník povinný predložiť:

     v prípade zmeny stavu:

    • Sobášny list (overená kópia),
    • Potvrdenie o trvalom pobyte vydané príslušným mestským alebo obecným úradom.

    V prípade pristúpenia nového dlžníka k úverovému vzťahu:

    • Žiadosť o pristúpenie k úverovému vzťahu
    • Potvrdenie o trvalom pobyte vydané príslušným mestským alebo obecným úradom

    V prípade, ak je Dlžníkom právnická osoba (s výnimkou spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov) a dôjde k zlúčeniu, splynutiu, rozdeleniu Dlžníka je Dlžník povinný predložiť ŠFRB:

    • originál výpisu z Obchodného registra (nie starší ako jeden mesiac), preukazujúci túto skutočnosť, t.j. že sa Dlžník zlúčil, splynul s inou spoločnosťou alebo sa rozdelil
    • predložiť všetky dokumenty, z ktorých bude zrejmé prevzatie záväzku pôvodného Dlžníka vyplývajúceho zo Zmluvy o úvere.

    ZMENA SPRÁVCU BYTOVÉHO DOMU

    K posúdeniu zmeny správcu bytového domu je potrebné predložiť:

    • Výpoveď vlastníkov bytov pôvodnému správcovi bytového domu
    • Zápisnica zo zhromaždenia vlastníkov bytov, na ktorom bola odsúhlasená zmena správcu bytového domu
    • Výpis z OR, príp. ŽR , registra spoločenstva vlastníkov bytov a iného registra
    • Zmluva o výkone správy s novým správcom bytového domu

    ZMENA ZHOTOVITEĽA STAVBY – žiadosť predložiť prostredníctvom pracovníka mestského úradu v sídle okresu

    K posúdeniu zmeny zhotoviteľa stavby je potrebné predložiť:

    • V prípade právnických osôb, SVB, správcu bytového domu, obce a mestá je prílohou žiadosti zápisnica zo schôdze vlastníkov bytov a nebytových priestorov bytového domu/zápisnica zo schôdze zastupiteľstva obce/mesta
    • Ukončenie zmluvného vzťahu (výpoveďou, zrušením,…) zo zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom stavby.
    • Výpis z obchodného registra nového zhotoviteľa stavby, preukazujúci v predmete činnosti odbornú spôsobilosť na vykonávanie prác, ktoré sú predmetom zmeny.
    • Zmluva o dielo s novým zhotoviteľom stavby

    ZMENA STAVEBNÉHO DOZORU PRI VÝSTAVBE ALEBO OBNOVE NEHNUTEĽNOSTI

    K žiadosť o zmenu stavebného dozoru pri výstavbe alebo obnove nehnuteľnosti je potrebné predložiť:

    • Zápisnicu zo zhromaždenia vlastníkov bytov, na ktorom bola odsúhlasená zmena stavebného dozoru v prípade obnovy bytového domu
    • Osvedčenie o odbornej spôsobilosti na výkon stavebného dozoru
    • Čestné prehlásenie stavebného dozoru, že vykonáva dozor na predmetnej stavbe a nie je v pracovnom, príbuzenskom a inom vzťahu k dodávateľovi stavby

    ODPUSTENIE ČASTI POSKYTNUTÉHO ÚVERU Z DOVODU NARODENIA DIEŤAŤA

    K posúdeniu žiadosti o odpustenie časti poskytnutého úveru je potrebné predložiť:

    • kópiu rodného listu dieťaťa overenú notárom/matrikou.
    • Potvrdenie o trvalom pobyte dieťaťa a Dlžníka vystavené mestským/obecným úradom

    SÚHLAS SO ZÁPISOM  ĎALŠIEHO ZÁLOŽNÉHO PRÁVA

    K posúdeniu žiadosti o súhlas so zápisom záložného práva je potrebné predložiť:

    • Aktuálny výpis z listu vlastníctva vytlačený z „kataster portálu“
    • Žiadosť za vlastníka bytu v bytovom dome musí zaslať Správca bytového domu alebo predseda Spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov z dôvodu, že správca, príp. predseda spoločenstva je povinný aktuálny zostatok úveru rozpísať podielovo na jednotlivých vlastníkov, pre ktorých je vystavovaný súhlas so zápisom záložného práva.
    • V prípade právnických osôb (SVB, správca bytového domu…) je potrebné v žiadosti uviesť nasledovné údaje:
      • Výška požadovaného úveru
      • Mesačná splátka úveru
      • Mesačná tvorba FPUO
      • Žiadosť podpisuje poverená osoba (konateľ…)

    PREDČASNÉ SPLATENIE ÚVERU

    • Predčasné splatenie úveru sa realizuje na základe písomnej žiadosti podpísanej Dlžníkom a zaslanej poštou na adresu ŠFRB alebo cez Ústredný portál verejnej správy slovensko.sk.
    • Súhlas s predčasným splatením úveru a vyčíslenie zostatku je vydávané raz mesačne, vždy po termíne realizácie splátky tj. po 15. dni v mesiaci.
    • Pri predčasnom splatení úveru si Štátny fond rozvoja bývania uplatňuje aktuálny zostatok nesplatenej istiny a zostatok nesplatených úrokov za príslušný mesiac. Pri zhoršenej platobnej disciplíne v minulom období budú pri predčasnom splatení úveru uplatnené aj úroky z omeškania.
    • Predčasné splatenie úveru je bez poplatku
    • Po úhrade vyčíslených prostriedkov zmluvný vzťah zanikne, o čom bude klient informovaný písomne.
    • V prípade existujúceho záložného práva na nehnuteľnosť v prospech ŠFRB, bude následne na príslušný Okresný úrad, katastrálny odbor zaslaná žiadosť o jeho výmaz.

  • Kolaudačné rozhodnutie

    DORUČENIE PRÁVOPLATNÉHO KOLAUDAČNÉHO ROZHODNUTIA

    • V prípade, že stavba, na ktorú bola poskytnutá podpora vo forme úveru zo ŠFRB podlieha kolaudácii podľa stavebného zákona, termínom dokončenia stavby je deň právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia, ktorým bolo povolené užívanie stavby.
    • V prípade, že stavba, na ktorú bola poskytnutá podpora vo forme úveru zo ŠFRB nepodlieha kolaudácii podľa stavebného zákona, termínom dokončenia stavby je deň, kedy došlo k protokolárnemu odovzdaniu stavby, prípadne deň, kedy došlo k revízii stavebných práv certifikovaným orgánom, ktorý o tejto skutočnosti vydal revíznu správu.
    • Lehota výstavby vrátane kolaudácie je určená v úverovej zmluvy, t.j. 24 mesiacov odo dňa otvorenia účtu. V prípade, že Kolaudačné rozhodnutie príp. Preberací a odovzdávací protokol o ukončení prác nenadobudne právoplatnosť v lehote 24 mesiacov od dňa otvorenia účtu, môže si ŠFRB uplatniť sankcie v zmysle  zákona 150/2013 Z.z. o ŠFRBv znení neskorších predpisov.
    • Originál, alebo overenú kópiu právoplatného Kolaudačného rozhodnutia príp. Preberacieho a odovzdávajúceho protokolu o ukončení prác je Dlžník povinný zaslať na adresu ŠFRB do 14 dní odo dňa dátumu právoplatnosti uvedenom na kolaudačnom rozhodnutí príp. na protokole k odovzdaniu stavby.
    • Zároveň je Dlžník povinný predložiť originál alebo overenú kópiu Energetického certifikátu.
    • Preberací a odovzdávací protokol  o ukončení prác, alebo Zápis o odovzdaní a prevzatí ukončených prác, musí obsahovať všetky údaje: meno, priezvisko, funkcia, podpis, pečiatka, zhotoviteľ, objednávateľ, stavebný alebo technický dozor, iní účastníci konania, dátum ukončenia preberacieho konania.
    • V prípade, že stavbu nie je možné ukončiť v stanovenej lehote, môže Dlžník požiadať ŠFRB v dôsledku dôvodov hodných osobitného zreteľa o predĺženie lehoty dokončenia stavby.
    • V žiadosti o predĺženie lehoty dokončenia stavby je povinný uviesť podrobný dôvod nedodržania lehoty ukončenia stavby.
    • Žiadosť je povinný Dlžník doručiť ŠFRB najneskôr mesiac pred uplynutím lehoty na dokončenie stavby.

  • Zabezpečenie úveru

    ZÁLOŽNÉ ZMLUVY A POISTENIE NEHNUTEĽNOSTI

    • Predmetom záložného práva je Budova a pozemky, na ktorých Budova stojí a pozemky tvoriace prístup k verejnej komunikácii, spoločné časti, zariadenia a príslušenstvo Budovy uvedené na liste/och vlastníctva.
    • K zakladanej  nehnuteľnosti musí byť zabezpečený prístup k verejnej komunikácii.
    • Na predloženom liste vlastníctva nemôže byť zapísané predkupné právo, zabezpečovací prevod práva, vecné bremeno osobnej povahy „in personam“ napr. právo doživotného bývania a užívania nehnuteľností (vecné bremeno „in rem“ viažuce sa k nehnuteľnosti ako napr. prípojky, právo prechodu cez pozemok a pod. je možné akceptovať, ak to zásadne nezhoršuje užívanie zakladanej nehnuteľnosti a nakoľko sa viažu k nehnuteľnosti prechádzajú aj na nadobúdateľov).

    K vyhotoveniu záložnej zmluvy je klient povinný predložiť:

    • znalecký posudok nie starší ako 3 mesiace
    • overenú kópiu poistnej zmluvy pre prípad živelných udalostí, ktorou je poistená zakladaná nehnuteľnosť
    • originál Potvrdenia o vinkulácii poistného plnenia v prospech Štátneho fondu rozvoja bývania
    • kópiu dokladu o úhrade poistného
    • potvrdenie o trvalom pobyte  vlastníka zakladanej nehnuteľnosti alebo kópia občianskeho preukazu
    • súhlas banky so zriadením záložného práva k nehnuteľnosti v prospech ŠFRB v prvom rade v prípade, že na zakladanej nehnuteľnosti viazne ťarcha v prospech banky

    ŠFRB zasiela Dlžníkovi na podpis vypracované Záložné zmluvy v piatich vyhotoveniach a Návrh na vklad záložného práva v troch vyhotoveniach. Dlžník si ponechá dve vyhotovenia Záložných zmlúv.

    Dve vyhotovenia Záložných zmlúv spolu s tromi vyhotoveniami Návrhov na vklad záložného práva podá na príslušnom Okresnom úrade, katastrálny odbor.

    Podanie je klient povinný dokladovať  ŠFRB zaslaním:

    • jedného vyhotovenia Návrhu na vklad záložného práva s pečiatkou príslušného Okresného úradu, katastrálny odbor
    • jedného vyhotovenia podpísanej Záložnej zmluvy a to obratom,   najneskôr do 5 dní od podania.